5 dagar på cykelsemester! - Del 1

Allmänt, Resor / Camping, bike, bikepacking, cykelresan, touring / Permalink / 0
Vi var borta på vår cykelresa från juldagen den 25:e till fredagen den 29:e förra veckan. Det var en konstig känsla att cykla iväg klockan 6.00 på morgonen från vår lägenhet i Sydney med all packning på cyklarna. Det var helt dött i alla områden vi cyklade igenom först eftersom det var tidig juldagsmorgon och det är då alla familjer är inomhus och öppnar paket. Dessutom duggregnade det och var superblåsigt ute så det var verkligen bara vi och några få bilar ute på vägarna.

Dag 1 cyklade vi från Sydney till Wombarra (ca 70km) som ligger strax ovanför Wollongong. Det var en lång rutt och några tuffa backar i Royal National Park på vägen dit. När vi kom till vårt Airbnb vid 13-tiden så var jag rätt slut och var så taggad på att sitta och ta det lugnt en hel eftermiddag. Vilket var precis vad vi gjorde. Vår Airbnb host var så gullig och hon såg hur trötta vi var och sa åt oss och gå och sätta oss på den mysiga verandan och sen serverade hon kaffe till oss. Det var så gott efter en lång dag på cykeln! Vi hade en mysig juldag resten av dagen. Vi gick ner till stranden på en promenad och sen lagade vi en enkel pastamiddag som vi åt ute på altanen. Perfekt juldag med andra ord.

Innan vi cyklade upp för den brantaste backen i Royal national park. Något som skulle visa sig vara ingenting mot de backarna vi cyklade upp för dag 3!

Stranden i Wombarra som låg precis nedanför vårt Airbnbställe.

Dag 2 var en rätt så enkel dag rent cykelmässigt. Vi cyklade ca 50 km från Wombarra till Killalea naturreservat söder om Shellharbour. Vi skulle campa den natten så vi var mest nervösa över att det skulle regna hela eftermiddagen då det var mörka tjocka moln som hängde över oss under hela cykelturen från Wombarra till Shellharbour. Men vi hade tur med vädret igen. Det är faktiskt mycket skönare att cykla och vara utomhus i molnigt väder här istället för sol och 30 plusgrader, speciellt när man ska sova i ett tält. Jag sov så himla bra den här natten i tältet just för att det var perfekt temperatur och man kan ligga med sovsäcken som ett täcke istället för en uppzippad burrito. Jag hatar att sova instängd och när det är för kallt och man måste ligga instängd hela natten sover jag alltid jättedåligt.

Campingplatsen vi sov på var så himla mysig! Den låg i en stort naturreservat och det bästa var att det var en rätt så liten campingplats så det var inte så mycket folk och det kändes inte trångt alls vilket vi trodde att det skulle vara med tanke på att det var jullov och fullbokat överallt. Det var så bekvämt för den hade hyfsat fräscha toaletter, dusch och utomhuskök med dricksvatten, varmvatten att diska i osv. Så jämfört med alla campingupplevelser vi haft förra året som alla varit väldigt "in the wild" så var det här väldigt bekvämt. Vi lagade en väldigt enkel curry till middag. Vi köpte en färdig sås, lite grönsaker och ris som man värmer upp i pannan. Det gäller ju att göra det så enkelt för sig som möjligt när man campar OCH måste bära alla ingredienser från affären på cykeln.

Första natten sov vi i bukten högst upp till höger.

En av höjdpunkterna på resan var den här brunchen. Jag var så hungrig och sugen på massor med grönsaker och nyttigheter efter dag 1 som bara bestod av gröt, muslibars och pasta. Så vi blev så glada när vi såg att Wollongong har en utav våra favoritcaféer, nämligen Raw som vi ofta går till i Queensland. Vi beställde vegan breakfast plate och varsin juice packad med nyttigheter. Efteråt kände jag mig mycket mer redo för en dag på cyklen.

Vår lilla campingplats, innan vi satte upp tältet så klart.

En liten 5 minuters promenad bort från campingen kunde man gå ner till den här fina stranden. Det var däremot för kallt för att bada men det var härligt att gå på en promand längs stranden innan vi lagade middag.

Middagsprep med vårt lilla campingkök.